Gyorsan menni nem kunszt. Egy mély nyomás a gázpedálon, és ha az autó rendelkezik a megfelelő erőtartalékokkal, már sikerül is. Megállni, különösen csúszós, nedves úton, vagy vészfékezés esetén már sokkal nehezebb. Ebben segít nekünk az ABS (Anti Blockier System).
Feladata, hogy a személygépkocsi fékezésekor a kerekek megcsúszását megakadályozzák és a fékezés alatt hirtelen előtűnő akadályokat a fékpedál elengedése, ezáltal a fékezés megszakítása, nélkül is ki tudjuk kerülni, mert a kormányzással irányt tudunk váltani. Ezáltal egy balesetet tudunk elkerülni. Ennek főleg hirtelen illetve vészfékezéskor tudjuk nagy hasznát venni, mert a blokkolásig fékezett kerekekkel a személygépkocsinak több idő kell a megálláshoz és a csúszó kerekeket nem lehet kormányozni..
Működési elve: Menet közben a kerekekre különböző erőhatások hatnak (gyorsításkor a hátsó kerekek tapadnak jobban, kanyarban a kanyar külső ívén lévő kerekekre hat nagyobb erő). Ezek az erők megváltoztatják a személygépkocsi kerekeinek a tapadását. Az ilyenkor történő hirtelen, erős fékezés a kevésbé tapadó kerekeken megcsúszást eredményez ami a személygépkocsi irányíthatatlanná válását eredményezi. Ennek elkerülésére szerelik a személygépkocsikba az ABS-t. Az ilyen személygépkocsik kerekein jeladók vannak elhelyezve amik figyelik a kerekek kerületi sebességét és ha valamelyik kerék megcsúszik akkor azon a keréken a rendszer elengedi a féknyomást ezáltal megszünteti a csúszást, majd a csúszás megszűnésekor újra engedi fékezni a kereket addig amíg a kerék újra meg nem csúszik. Ez a jelenség megjelenik a fékpedálon is kerregő hanggal illetve lüktető érzéssel a pedálon. Nem kell megijedni ilyenkor mert ez a jelenség természetes a fékpedált ne nyomjuk be mégjobban, hanem tartsuk ebben a helyzetben amíg a személygépkocsi meg nem áll illetve a fékezést más okból abba nem akarjuk hagyni.
Az ABS működését egy visszajelző lámpa jelzi a műszerfalon. Ez a lámpa lehet az ABS felirat illetve egy megcsúszó autót megjelenítő ikon. Gyújtás ráadásakor ez a lámpa felvillan, majd egy pár másodperc után elalszik, ha a lámpa nem alszik el illetve elalvás után újból felvillan az az ABS működésének hibáját jelenti. Ebben az esetben a személygépkocsi fékezhető marad, csak az ABS nem fog működni. Ilyen esetben érdemes minél hamarabb felkeresni a szakszervizt illetve egy olyan szervizet ahol rá tudnak csatlakozni az ABS vezérlő egységére számítógéppel (pl: Guttman) és a hiba okát ki tudják olvasni és orvosolni tudják a problémát.
Az ABS lehet:

  • 1 vagy 2 csatornás 2 kerékre ható: Ezeket általában tehergépkocsikon alkalmazzák. A rendszer hátránya, hogy mind a két kerék megcsúszása kell ahhoz, hogy az ABS működésbe lépjen
  • 2 csatornás 4 kerékre ható: Ebben az esetben mind a négy kerékre kerül szenzor, de a szenzorokat keresztbe kötik össze ami azt jelenti például, hogy a bal első kerék megcsúszása esetén a jobb hátsó keréken is megtörténi a szabályozás
  • 3 csatornás 4 kerékre ható: Ilyenkor minden keréken van szenzor, de a két első kereket külön történik a szabályozás míg a hátsó kerekeket közösen figyeli a rendszer.
  • 4 csatornás 4 kerékre ható: Ez a legmodernebb rendszer. Itt minden kerék el van látva szenzorral és külön figyeli a rendszer a kerekek megcsúszását és a beavatkozás is külön kerekenként történi.

Igaz ilyen segítségek vannak a személygépkocsikban elhelyezve amik segítenek a biztonságos közlekedésben, de ennek ellenére is vezessünk figyelmesen és biztonságosan.