A lengéscsillapító feladata, hogy az útegyenletlenségek által okozott lengéseket csillapítsa illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké alakítsa. A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Ezáltal biztosítja a gépkocsi menetstabilitását.
A hatástalan lengéscsillapítás következményei:
- A kedvezőtlen úttartás miatt ( a gumiabroncsok gyakran eltávolodnak talajtól) oldalszél esetén a gépkocsi elsodródik.
- A fékút meghosszabbodik
- A kifejthető vonóerő csökken
- A gumiabroncsok fokozottan és egyenetlenül kopnak
A lengéscsillapító működési elve: a lengéscsillapító folyadékáramlás elvén működik. A lengéscsillapító belseje két részre van osztva amit dugattyú választ el egymástól és speciális olajjal van feltöltve. A dugattyún kis illetve nagy ellenállású szelepek találhatók. Ezek a szelepek külön-külön egy irányban engednek áramlást. Berugózáskor a dugattyú lefelé halad és a kis ellenállású szelep engedi a folyadékáramlást. Ilyenkor a csillapítás csekély. Kirugózáskor a dugattyú felfelé halad és a nagy ellenállású szelepen áramlik a folyadék és ilyenkor a csillapító erő nagy.
A hidraulikus (olajos) lengéscsillapítók mellett van még úgynevezett gázos lengéscsillapító. Ennek működése hasonló a hidraulikuséhoz azzal a különbséggel, hogy nitrogén gázzal is fel van töltve a lengéscsillapító. Ez a gáz 20-30 bar nyomás alatt van és ezáltal az olajat is nyomás alatt tartja folyamatosan elősegítve az olaj habzásának kialakulását, ami a csillapítóhatás csökkenéséhez vezethet.
A lengéscsillapító állapotát szemrevételezéssel is tudjuk ellenőrizni. Ha a lengéscsillapítón olajfolyást tapasztalunk azt sürgősen ki kell cserélni. Ha nincs olajfolyás, de labilisnak érezzük a gépkocsinkat az úton akkor a legegyszerűbb megoldás ha elmegyünk és beméretjük a lengéscsillapító csillapítóságát olyan helyen ahol van erre alkalmas próbapad.
A hagyományos lengéscsillapítók mellett vannak még speciálisan egy bizonyos feladatra illetve útviszonyhoz méretezett lengéscsillapítók. Ezek általában állítható keménységűek illetve magasságúak. Ezek nem ajánlottak közúti használatra.