A gumiabroncs szerkezete

Gumiabroncs

Felszerelési tanácsok:

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:

  • A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
  • A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség.
  • 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
  • Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
  • Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
  • Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az jármű-átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.
Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

  • 205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
  • 55: A gumi magasságának és szélességének viszonya
  • R: Az abroncs szerkezeti felépítése (radial/diagonal)
  • 16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1″ = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása,
    itt 95 = 690 kg
  • W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések:

  • M+S: Téli gumi
  • RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
  • C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.

Abroncs szerkezetek:

  • Diagonál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
  • Radiál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.

Aquaplaning:
Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség, ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!
BAR:
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²
DOT szám:
Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.
Futásirány:
Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebben az irányba lehet használni, ill. felszerelni. Előnye: halkabb, mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.
Karkasz:
A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak, akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.
Lamellák:
Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téli gumikon találhatóak, ahol a fékezésnél, ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.

Károsodások:

Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.
A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levegőveszteséget eredményezhetnek.
Ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.

Gumiabroncs szelepek:

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.
A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.
Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.
Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.
A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerék dísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)
Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.

Téli vagy nyári gumiabroncs?

A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: +7° – +50°
A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: -25° – +7°
Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal. Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik!
Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!

TL – TubeLess – Tömlő nélküli

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz.

TT – Tube Type – Gumibelsős

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.