A gumiabroncs futófelületét rendszeresen ellenőrizni kell annak megállapítására, hogy szükség van-e a gumiabroncs cseréjére. A személygépkocsi gumiabroncsok mindegyike rendelkezik kopásjelzővel, amely a futófelület lekopását jelzi. Ezek a mintaárkok alján – a gumiabroncs kerülete mentén, több helyen – kerülnek elhelyezésre. Ha a gumiabroncs kopása eléri ezt a szintet, akkor elérkezett az idő a gumiabroncs lecserélésére. Amennyiben a futófelület rendellenesen kopik, akkor ez azt jelzi, hogy valamilyen járműmechanikai, vagy üzemeltetési problémáról van szó. Lássunk ezeket a problémákat:

  • Kopott alkatrészek: A hullámos kopás (amit foltos kopásnak is neveznek) az első gumiabroncsokon a leggyakoribbak, bár a hátsó abroncsokon is kialakulhatnak. Ez azt jelezheti, hogy a kerekek nincsenek kiegyensúlyozva, vagy arra utalhatnak, hogy az adott jármű felfüggesztése- vagy kormányművének alkatrészei- elkoptak.
  • Helytelen futómű beállítás illetve nem előírás szerinti használat: A futófelület szélső mintázati elemei fűrészfogasak. Ezt az útfelülethez való szabálytalan érintkezés okozza. A megoldás a jármű futóművének helyes beállítása illetve korrekciója minél közelebb a „0” értékhez. A megfelelő gumiabroncs légnyomás betartása és annak legalább havonkénti ellenőrzése. Az első és hátsó kerekek rendszeres időközönkénti felcserélése.
  • A kelleténél nagyobb abroncsnyomás: Amikor a gumiabroncs nyomása nagyobb a kelleténél, akkor a futófelület középső része kapja a legtöbb terhelést, ami ennek következtében gyorsabban kopik, mint a szélső mintázati elemek. Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncs hasznos élettartamát. A gumiabroncs megfelelő nyomását rendszeresen ellenőrizni kell.
  • A kelleténél kisebb abroncsnyomás: A kelleténél kisebb abroncsnyomás a gumiabroncs szélső mintázatain (vagy vállrészein) jelentkező intenzívebb kopás révén, csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Ezen kívül túlmelegedést is okoz, ami szintén csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Végül – a nagyobb gördülési ellenállás miatt – ez a probléma befolyásolja az üzemanyag fogyasztást is (a puha gumiabroncsok miatt a jármű nehezebben tud haladni).

A gumik idő előtti elhasználódása elkerülhető ha a gumiabroncs nyomását legalább havonta egyszer ellenőrizzük illetve téli-nyári átszereléskor a futóművet átnézetjük szakemberekkel és a kerékcentírózást sem hagyjuk el. Ügyeljünk arra, hogy a gumiabroncsnyomást ellenőrzése hidegen történjen.